Popular Post

Blogger Themes

Παρασκευή 17 Αυγούστου 2012

«Όχι στις εξαρτησιογόνες ουσίες»



pefki-1Το 2ο Γυμνάσιο Πεύκης συμμετείχε ενεργά στο πρόγραμμα αγωγής υγείας «Ξέρω τι ζητάω», που διοργάνωσε το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών ΠΡΟΝΟΗ, στον Δήμο Κηφισιάς. Τι δηλώνει στην «Α» η υπεύθυνη καθηγήτρια Δάφνη Σκαραμαγκά. 
Ρεπορτάζ: Μαρία Καραογλάνογλου
Το σχολείο αποτελεί έναν χώρο κατάλληλο για παρεμβάσεις πρόληψης ενάντια στην κατανάλωση  εξαρτησιογόνων  ουσιών, όπως τα ναρκωτικά, τα οινοπνευματώδη και ο καπνός.
Ο λόγος είναι ότι μέσα στο σχολείο η προσέγγιση μεγάλου αριθμού μαθητών είναι πιο εύκολη, όπως και ο επηρεασμός τους από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να συμβάλλουν στη διαμόρφωση των αντιλήψεών τους.
Το πρόγραμμα «Ξέρω τι ζητάω»
Με αυτό το σκεπτικό το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτησιογόνων Ουσιών «ΠΡΟΝΟΗ» στον Δήμο Κηφισιάς, διοργάνωσε φέτος το πρόγραμμα αγωγής υγείας «Ξέρω τι ζητάω», απευθύνοντας κάλεσμα στα διάφορα σχολεία των γειτονικών δήμων να συμμετάσχουν.
Πρόκειται για ένα καινοτόμο ευρωπαϊκό πρόγραμμα με  εξαιρετικά αποτελέσματα στην πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών στους εφήβους, το οποίο είναι αναγνωρισμένο από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, και έχει εφαρμοστεί σε ακόμη επτά ευρωπαϊκές χώρες πλην της Ελλάδας.
Μάλιστα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε  σε ευρωπαϊκό επίπεδο, οι μαθητές που συμμετέχουν στο πρόγραμμα του «Ξέρω τι ζητάω» έχουν κατά 30% λιγότερες πιθανότητες να καπνίσουν τσιγάρο, να κάνουν κατάχρηση αλκοόλ και 23% να δοκιμάσουν κάνναβη.

Το 2ο Γυμνάσιο Πεύκης ήταν ένα από τα σχολεία που εκδήλωσε ένθερμο ενδιαφέρον συμμετοχής στο πρόγραμμα, με σκοπό οι μαθητές να επωφεληθούν από αυτή την επιμορφωτική εμπειρία και να αποκτήσουν τα κατάλληλα εφόδια για την αντιμετώπιση του κινδύνου εξάρτησης από τα ναρκωτικά, το αλκοόλ και το τσιγάρο.
Στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία πρωτοστάτησαν  οι δύο υπεύθυνες καθηγήτριες του προγράμματος, Δάφνη Σκαραμαγκά και Παναγιώτα Γεωργοπούλου, οι οποίες παρακολούθησαν τα εκπαιδευτικά σεμινάρια που διοργάνωνε η ΠΡΟΝΟΗ για τους εκπαιδευτικούς, με στόχο να τους παρέχει το κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο για να υλοποιήσουν το πρόγραμμα στην τάξη, και να διασφαλίσει την ποιοτική εφαρμογή του περιεχομένου και της μεθοδολογίας του.
Εμείς συναντήσαμε από κοντά την κ. Σκαραμαγκά, προκειμένου να μάθουμε λεπτομέρειες γι’ αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα δραστηριότητα, στην οποία αποφάσισε να πάρει μέρος το σχολείο, και να ενημερωθούμε αναφορικά με την απήχηση που είχε στην μαθητική κοινότητα.
Όπως μας είπε η υπεύθυνη καθηγήτρια, στο πρόγραμμα δήλωσαν συμμετοχή δέκα μαθητές της Α’ Γυμνασίου, οι οποίοι παρακολούθησαν τις δώδεκα υποχρεωτικές συναντήσεις του «Ξέρω τι ζητάω» με αμείωτο το ενδιαφέρον, παρά το γεγονός ότι πραγματοποιούνταν εκτός σχολικού ωραρίου, μετά το τέλος του μαθήματος.
Οι συναντήσεις αφορούσαν την ενημέρωση των μαθητών αναφορικά με τους λόγους που ωθούν άτομα νεαρής ηλικίας στην κατανάλωση επιβλαβών ουσιών, εστιάζοντας παράλληλα και στους μηχανισμούς άμυνας που πρέπει να αναπτύξει ο έφηβος, προκειμένου να προστατευτεί απέναντι στους πειρασμούς.
Αυτοπεποίθηση και αυτογνωσία
Βασικός στόχος της όλης διαδικασίας ήταν οι μαθητές να αποκτήσουν αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση, ώστε να μπορούν να υπερασπίζονται τις θέσεις τους με επιχειρήματα και να μην υποκύπτουν στις πιέσεις της ομάδας, υπό τον φόβο να βιώσουν το αίσθημα του αποκλεισμού.
Γι’ αυτόν τον λόγο και σε μεγάλο μέρος των συναντήσεων δόθηκε έμφαση στο στοιχείο του δυναμισμού που πρέπει να αναπτύξουν οι μαθητές για να πετύχουν τους στόχους τους οι οποίοι δεν πρέπει να περιορίζονται στο σχολείο.
«Δυναμισμός δεν είναι σύγκρουση» αναφέρουν οι μαθητές στην εργασία τους. «Δυναμισμός είναι  να δηλώνεις καθαρά τα προσωπικά σου συναισθήματα  ή τις προσωπικές σου πεποιθήσεις, και να βρίσκεις τον τρόπο να πεις ΟΧΙ στα ναρκωτικά, στο αλκοόλ και στο τσιγάρο».
Οι ίδιοι οι μαθητές πραγματοποίησαν έρευνα στο διαδίκτυο αναφορικά με τις εντυπώσεις που δημιουργούνται στους νέους, και την κριτική στάση που οφείλουν να κρατούν απέναντι στις διάφορες πηγές πληροφόρησης αλλά και τις κοινωνικές αντιλήψεις, αφού πολλές από αυτές είναι λανθασμένες.
Η αντιμετώπιση των εφηβικών προβλημάτων
Με την ολοκλήρωση των συναντήσεων, τα παιδιά παρουσίασαν  ενώπιον όλου του σχολείου, όπως και του υπευθύνου των αντίστοιχων προγραμμάτων αγωγής υγείας  στα σχολεία της Β’ Αθήνας, Παντελή Ξενία, τα συμπεράσματα της όλης διαδικασίας τα οποία συνοψίζονταν στην εργασία τους. Επιπλέον τα παιδιά πρότειναν και πέντε βασικά βήματα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των εφήβων, ώστε να μην αναζητούν διέξοδο στα ναρκωτικά, στο κάπνισμα και στο αλκοόλ.
Όπως αναφέρουν στην εργασία τους «μάθαμε να αντιμετωπίζουμε τα προβλήματά μας με υγιείς τρόπους και ανακαλύψαμε τις δυνατές και αδύναμες πλευρές του εαυτού μας ακολουθώντας πέντε βήματα:
Βήμα 1: Ποιο είναι το πρόβλημά μου;
Βήμα 2: Σκέφτομαι και συζητώ λύσεις.
Βήμα 3: Εξετάζω προσεκτικά την κάθε λύση.
Βήμα 4: Αποφασίζω ποια λύση θα εφαρμόσω.
Βήμα 5: Μαθαίνω από την επιλογή μου.
Γιατί το σημαντικό στη ζωή είναι να βάζεις στόχους και να βρίσκεις τρόπους να τους πετύχεις!»
Θετική εξέλιξη
Ζητώντας από την κ. Σκαραμαγκά στο τέλος της συζήτησης, να μας δώσει τη δική της γνώμη σχετικά με την επίτευξη των σκοπών του προγράμματος, μας είπε πως «το πόσο ωφέλιμα ή όχι ήταν για τα παιδιά όλα αυτά που διδάχτηκαν, θα φανεί στην πορεία με τη μείωση των ποσοστών των νέων που κάνουν χρήση ουσιών και που είναι το επιθυμητό.
Όμως και μόνο το γεγονός πως τα παιδιά μπήκαν στη διαδικασία της ενασχόλησης με ένα τόσο σοβαρό ζήτημα και ταυτόχρονα αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο τον ελεύθερο χρόνο τους, αποτελεί σίγουρα μία θετική εξέλιξη».
Παρουσίαση του προγράμματος αγωγής υγείας «Ξέρω τι ζητάω»

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΣΤΕ ΜΑΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ

Label 14

Followers

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

HALANDRI NEWS Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha