ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Εκατόν τριάντα έξι ευρώ. Τόσο κοστίζει να γίνουν οι Θεσσαλονικείς «ιδιοκτήτες» της ΕΥΑΘ και να ξαναγίνει το νερό κοινωνικό αγαθό. Τον τρόπο για να γίνει αυτό, σε πείσμα όσων προωθούν την... κλασική ιδιωτικοποίηση της ΕΥΑΘ, παρουσίασαν τα μέλη της «Κίνησης 136» χτες στη Θεσσαλονίκη.
Στόχος είναι η εξαγορά, από συνεταιρισμούς πολιτών, του 40% και του μάνατζμεντ της ΕΥΑΘ, που έτσι κι αλλιώς πωλείται από το Δημόσιο. Οπως αναφέρθηκε στην εισήγηση, ύστερα από δεκαετίες ιδιωτικοποίησης της ύδρευσης, οι πόλεις στην Ευρώπη και σ' όλο τον κόσμο εγκαταλείπουν την ιδιωτική διαχείριση: Βρυξέλλες, Βερολίνο, Μόναχο, Στουτγάρδη, Παρίσι, Γκρενόμπλ, Μπορντό, Τουλούζ, Μονπελιέ, Μασσαλία, Λιλ, Βρέστη, Μπουένος Αϊρες, Ατλάντα, Γιοχάνεσμπουργκ, Κοτσαμπάμπα (Βολιβία) κ.λπ.
Στα ύψη οι τιμές
«Η ιδιωτικοποίηση εγκαταλείπεται διότι οι τιμές του νερού με τα ιδιωτικά δίκτυα συνήθως διπλασιάζονται έως επταπλασιάζονται, εξοικονομούνται χρήματα και το κέρδος του ιδιώτη, επιστρέφεται στους πολίτες ή και διοχετεύεται σε επενδύσεις για καλύτερη ποιότητα νερού, η απώλεια νερού σε δημόσια δίκτυα είναι 3% έως 12%, ενώ σε ιδιωτικά δίκτυα 17% έως 27%, η εμπορική εκμετάλλευση των πηγών από τις εταιρίες στερεί πολύτιμο νερό που θα μπορούσε να διανεμηθεί δωρεάν μέσα από το δημόσιο δίκτυο. Το νερό ιδιωτικοποιείται, γίνεται εμπορεύσιμο αγαθό και κοστολογείται, τη στιγμή που τα παγκόσμια αποθέματα μειώνονται. Οι μόνοι κερδισμένοι είναι οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες», επισήμαναν τα μέλη της «Κίνησης 136».
Το σχήμα διεκδίκησης
Κατά τη χτεσινή δημόσια παρουσίαση της «Κίνησης 136» σκιαγραφήθηκε ο τρόπος με τον οποίο οι πολίτες μπορούν να πάρουν στα χέρια τους τη διαχείριση του νερού. Το σχήμα διεκδίκησης της ΕΥΑΘ είναι το εξής:
1. ΣΥΣΤΑΣΗ συνεταιρισμών ανά δήμο και δημοτική κοινότητα του δήμου Θεσσαλονίκης.
2. ΕΝΩΣΗ των συνεταιρισμών που θα συσταθούν σε ανώνυμη εταιρία (Κοινωνική ΕΥΑΘ ΑΕ), η οποία θα διεκδικήσει την εξαγορά του 40% και του μάνατζμεντ της σημερινής ΕΥΑΘ.
Σκοπός των συνεταιρισμών είναι πρωτίστως η αγορά και η μη κερδοσκοπική διαχείριση της ΕΥΑΘ και ακολούθως η παροχή νερού στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις με υψηλή ποιότητα, χαμηλές τιμές, προστασία του περιβάλλοντος, δημοκρατική λειτουργία και κοινωνική δικαιοσύνη.
Μέλη των συνεταιρισμών μπορούν να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα που μπορούν να καταβάλουν 140 ευρώ για καθεμία μερίδα συμμετοχής, ενώ τα φυσικά πρόσωπα που αδυνατούν να καταβάλουν άμεσα 140 ευρώ, γίνονται δόκιμα μέλη με 10 ευρώ και έχουν περιθώριο 14 μηνών για την καταβολή του συνολικού ποσού, προκειμένου να γίνουν τακτικά μέλη.
Η Κοινωνική ΕΥΑΘ ΑΕ (ΚΕΥΑΘ ΑΕ), σύμφωνα με τα μέλη της «Κίνησης 136», θα ιδρυθεί από τους συνεταιρισμούς, οι οποίοι θα είναι και οι μέτοχοί της. Οι σκοποί της θα ταυτίζονται με εκείνους των συνεταιρισμών - μετόχων της.
Ποιοι συμμετείχαν
Στη χτεσινή εκδήλωση συμμετείχαν η αρχιτεκτόνισσα Διονυσία Νικολοπούλου, ο δικηγόρος Θέμης Τζίκας, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων της ΕΥΑΘ, Κώστας Μαριόγλου, το μέλος της ΠΡΩΣΚΑΛΟ Λάζαρος Αγγέλου και ο δρ χημικός περιβαλλοντολόγος, Κώστας Νικολάου, ο οποίος έκανε και την παρουσίαση της πρότασης εκ μέρους της «Κίνησης 136».
Η «Κίνηση 136» δημιουργήθηκε από συλλογικότητες, φορείς και πολίτες που ζουν στη Θεσσαλονίκη, απευθύνεται σε όλους τους πολίτες και ανέλαβε την πρωτοβουλία για το συντονισμό της δημιουργίας ενός νομικού προσώπου, κοινωνικού χαρακτήρα, το οποίο θα συμμετέχει στο δημόσιο διαγωνισμό πώλησης της ΕΥΑΘ, διεκδικώντας τον έλεγχο του νερού της πόλης από συνεργατικό φορέα των ίδιων των πολιτών - καταναλωτών και όχι από κάποια πολυεθνική εταιρία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η ευρωπαϊκή οδηγία - πλαίσιο περί υδάτων θεωρεί ότι το νερό πρέπει να θεωρείται κληρονομιά κι όχι εμπορικό προϊόν, ενώ προτρέπει τις χώρες να παρέχουν υπηρεσίες ύδατος σε λογική τιμή γι’ αυτούς που το χρειάζονται και ενθαρρύνει όλους τους πολίτες να συμμετέχουν στην προστασία και τη διαχείριση των υδάτων.
Κερδοσκοπικό παιχνίδι
Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα που έδωσε ο κ. Νικολάου είναι για το «παγκόσμιο κερδοσκοπικό παιχνίδι που γίνεται σε δυο επίπεδα: 200 δισ. μπουκάλια εμφιαλωμένου νερού το χρόνο πωλούνται παγκοσμίως με κέρδη 60 δισ. ευρώ. Στην ΕΕ η μέση κατανάλωση εμφιαλωμένου νερού είναι 109 λίτρα/άτομο. Οι πολυεθνικές κατάφεραν τα τελευταία 20 χρόνια να χτίσουν μια αγορά εμφιαλωμένου νερού μέσω μια μεθοδικής και πολύ αποτελεσματικής δυσφήμησης του δημόσιου συστήματος ύδρευσης. Ταυτόχρονα, άνοιξαν το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση του συστήματος ύδρευσης, ώστε να προκύψουν κέρδη και από το υπόλοιπο κομμάτι της αγοράς, που δεν καλύπτεται από το εμφιαλωμένο νερό».
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
ΠΕΣΤΕ ΜΑΣ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΣΑΣ